Jouw route naar een nieuwe vaste telefonie oplossing

Na het lezen van dit artikel weet je alles over:

  • Op 1 september 2019 verdwijnt ISDN, de technologie waarmee alle bedrijven in Nederland gebruik maken van vaste telefonie.
  • KPN heeft de ISDN-verbindingen in Nederland gelegd. Ook alternatieve telecomaanbieders die ISDN leveren, gaan over het netwerk van KPN.
  • De beste alternatieven ter vervanging van ISDN.

 

Wat is het probleem?

In Nederland zijn nog ongeveer 200.000 ISDN-verbindingen in gebruik (bron: Autoriteit Consument & Markt). Veel MKB-bedrijven zijn momenteel afhankelijk van hun vaste telefoonlijnen.

 

Wat is ISDN?

ISDN is een afkorting van Integrated Services Digital Network.  KPN introduceerde de technologie tussen 1991 en 1993 als een betrouwbaar, modern en snel alternatief voor het analoge netwerk. Dat analoge netwerk draagt de naam PSTN, een afkorting van Public Switched Telephone Network. PSTN is een netwerk dat met ‘pieptonen’ informatie met snelheden van 56 KB per seconde verzendt. Een storingsgevoelige methode, waarbij de verbinding nogal eens uitviel. Met ISDN  wordt informatie zonder ruis verzonden met een snelheid van 144 KB per seconden.

Tegenwoordig zijn we gewend aan het verzenden van informatie met veel hogere snelheden via een ADSL-verbinding (Asymmetrical Digital Subscriber Line), de glasvezelkabel of met een mobiele verbinding als 4G en straks 5G.  Rond de eeuwwisseling was de ontwikkeling daarvan echter nog lang niet in zicht voor bedrijven. Het bedrijfsleven omarmde daarom op grote schaal ISDN als technologie voor de toekomst, ondanks de relatief hoge kosten die daarmee gepaard gingen.

Wat betekent het wegvallen van ISDN voor mij als MKB-ondernemer?

KPN ziet geen toekomst meer in ISDN. Dat betekent dat er voor jouw onderneming met een ISDN-centrale belangrijke veranderingen voor de deur staan:

  • Jouw bedrijfscentrale kan over een paar maanden niet meer worden gebruikt.
  • Jouw huidige ISDN-toestellen zijn over een paar maanden mogelijk niet meer te gebruiken.

Welke keuzes heb ik?

Het alternatief voor ISDN is Voice over IP (VoIP). Voice-over-IP garandeert een stabiele en snelle telecomverbinding over het internet via een ADSL-verbinding. Binnen het VoIP-aanbod zijn er twee opties die je kunt kiezen.

VoIP In huis

Wanneer je voor VoIP in huis kiest, blijf je het dichtst bij de huidige situatie. In veel gevallen kan jouw huidige ISDN-centrale in gebruik blijven, net als de aangesloten toestellen.

Er zijn drie scenario’s:

Scenario 1: De ISDN-centrale is geschikt voor aanpassing

Wanneer jouw ISDN-centrale nog niet is afgeschreven, is het in veel gevallen mogelijk deze om te laten bouwen tot een IP-PBX. Aan de kant van het uitgaande telefonienetwerk komt een nieuwe lijnkaart. Die zorgt voor de omzetting van het ISDN-protocol naar het Voice over IP-protocol. De signalen worden via een zogeheten SIP-trunk bij de telecomaanbieder gekoppeld aan het openbare telefoonnetwerk.

Aan de kant van het interne bedrijfsnetwerk verandert er niet veel. Je kunt van de ISDN-toestellen gebruik blijven maken. Mogelijk kan je wel functionaliteiten verliezen.

Scenario 2: De ISDN-centrale is al geschikt voor IP

Jouw huidige ISDN centrale blijft in gebruik. In de centrale komt dan een SIP-trunk die wordt gekoppeld aan het openbare telefoonnetwerk.

Scenario 3: Je investeert in een nieuwe IP-PBX

Je wilt alles nieuw en schaft een universele computerserver aan. De IP-PBX is voorzien van software die telefoongesprekken kan afhandelen. Dit betekent ook dat je zult moeten investeren in nieuwe bureautoestellen die geschikt zijn voor vast bellen over het internet.

Wil je overleggen wat in jullie situatie het handigst is?

Bel dan de sTN VoIP servicelijn: 0348-49 50 41 of maak een terugbelafspraak. We stellen je een paar vragen over jullie telefonie: hoeveel lijnen heb je nodig? Moeten er ook nieuwe toestellen komen? 10 minuten later weet je welk VoIP pakket het beste bij jouw situatie past.

VoIP in de cloud

Een andere aanpak is alle functies van de bedrijfscentrale voortaan door de aanbieder van VoIP in de cloud te verrichten. De techniek is gelijk aan hoe computers op het lokale netwerk via de router verbinding maken met servers op het internet. Met VoIP in de cloud, zoeken de telefoons de voice servers van de telecomaanbieder op. De koppeling tussen toestellen verloopt via het datacentrum van de cloud VoIP-aanbieder. Zo wordt het lokale netwerk (LAN) voor jouw IT-verkeer als voor het spraakverkeer ingezet.

Wanneer je een goede en overzichtelijke netwerkindeling heeft, is de implementatie eenvoudig. Het is aan te raden voor de start van de implementatie de netwerkindeling te laten controleren en zo nodig opnieuw in te richten.

De nieuwe toestellen die je bij deze optie gebruikt, zijn voorzien van de laatste functionaliteiten. Ze werken eenvoudig en aanpassingen zijn makkelijk te maken. Ook zijn de investeringen in hardware lager omdat je gebruik maakt van een telefooncentrale in de cloud. De telefoonaanbieder zorgt voor het snel aanbrengen van de laatste software-updates en je betaalt daarvoor een vast maandelijks bedrag op basis van een licentie per toestel.

De afwegingen

De situatie in jouw organisatie bepaalt voor een belangrijk deel de keuze tussen de verschillende opties. Is de ISDN-centrale toch al aan vervanging toe of juist nog lang niet afgeschreven? Houdt jouw organisatie de regie graag zoveel mogelijk in eigen hand of besteed je het gedoe met de telefonie het liefst uit? Wil je maximale flexibiliteit of zijn veelvuldige organisatorische veranderingen in de onderneming niet zo aan de orde?

Elk van de hierboven geschetste opties heeft voor- en nadelen. Functioneert de ISDN-centrale nog prima en is er weinig behoefte aan verandering, dan ligt een aanpassing van de centrale met een lijnkaart of IP-gateway het meest voor de hand. Met een relatief geringe investering kan je vermoedelijk nog jaren vooruit. De centrale in eigen beheer bied je de mogelijkheid gebruik te maken van scherpe tarieven die in de markt worden aangeboden.

Voordelen VoIP in de cloud

Maximale flexibiliteit

VoIP in de cloud is een flexibele oplossing waarmee je het beheer en de beveiliging van het telefoniesysteem uitbesteed. Nieuwe gebruikers toevoegen of juist het aantal gebruikers terugbrengen kan de VoIP-aanbieder vaak per dag regelen.

Mobiele telefoon koppelen aan vaste telefoon

Ook is het mogelijk allerlei dynamische schakelingen te maken. Zo kan je met een mobiele telefoon bellen en het nummer dat de ontvanger ziet is het vaste telefoonnummer.

Beperkte investering

Daarnaast blijft de eenmalige investering beperkt tot de aanschaf van nieuwe bureautoestellen die geschikt zijn voor VoIP. Soms zijn deze ook te leasen via de telefonieaanbieder.

Uitgebreide functionaliteiten

VoIP-dienstverleners bieden handige extra’s, zoals belstatistieken. Hiermee krijg je inzicht in zaken zoals: Hoe snel nemen werknemers de telefoon op? Of welke toestellen worden intensief gebruikt en welke niet?

VoIP abonnementsvormen

Afhankelijk van jouw wensen kan je kiezen voor een abonnement waarbij de gesprekskosten per minuut worden afgerekend of voor een abonnement waarbij je onbeperkt kunt bellen voor een vast maandbedrag. Het maandbedrag dat je betaalt is afhankelijk van het aantal gesprekken dat tegelijk kan worden gevoerd en/of het aantal gebruikers en toestellen. Wil je overleggen wat in jouw situatie het handigst is? Bel dan de VoIP servicelijn: 0348-49 50 41.

Blijf je vanaf september ook goed bereikbaar?

Overstappen op VoIP heeft wat tijd nodig. Wij regelen het voor je met een helder overstapplan. Bel nu de VoIP servicelijn: 0348 – 49 50 41.

Heb je nu geen tijd? Maak een belafspraak en we bellen je op het moment dat het jou uitkomt.